Et markant øget fokus på grøn omstilling, klima og ikke mindst skærpet krav til transportsektoren omkring udledning af Co2, påvirker den produktionen af biler. Vi ser allerede nu et stort udvalg af mere miljøvenlige biler også indenfor luksusbiler. Det har givet et langt større udbud af spændende biltyper/modeller og det er derved blevet lettere at vælge mere miljøvenlige biler, som passer til den enkeltes kørselsbehov og ønsker. Vi oplever også en stigende efterspørgsel på leasing af elbiler og leaser også flere elbiler.
Beskatning af el- og hybridbiler foretages ud fra samme regelsæt og vilkår, som biler med traditionel forbrændingsmotor. Beskatningsgrundlaget beregnes altid ud fra bilens markedsværdi på det givne tidspunkt.
Fra den 1. juli 2021 skal du beregne bilens værdi med satsen:
24,5 % for bilens værdi under 300.000 kr.
20,5 % for værdien over 300.000 kr.
Eksempler på beregning af bilens værdi
Eksempel 1
Bilen er 300.000 kr. værd, så du skal beregne bilens værdi efter 1 sats:
Bilens værdi er 24,5 % af 300.000 kr. = 73.500 kr.
Eksempel 2
Bilen er 500.000 kr. værd, så du skal beregne bilens værdi efter 2 satser:
24,5 % af 300.000 kr. = 73.500 kr.
20,5 % af 200.000 kr. = 61.500 kr.
Bilens værdi er 73.500 kr. + 41.000 kr. = 135.000 kr.
OBS! Vær opmærksom på at der pr. 1 juli 2021 er indført nye regler for beskatning af firmabil. Et regelsæt som indfases frem mod år 2025, og hvor den væsentligste ændring er at miljøtillægget hæves årligt. Ved beregning af beskatningsgrundlaget indregnes et miljøtillæg på 350% i år 2022, dette beløb reguleres op til 450% (år 2023),600% (år 2024) og slutter på 700% (år 2025). Stigningen i miljøtillægget betyder, at det vil være en væsentlig fordel af vælge en miljøvenlig bil med lav CO2-udledning, da disse har et væsentligt lavere miljøtillæg og dermed beskatningsgrundlag.
Se mere hos SKAT
Læs mere
Hos Global Car Leasing oplever vi også en stigende efterspøgsmål på leasing af el/hybrid/plug-in-hybrid biler og får i den forbindelse ofte spørgsmålet om det kan betale sig, at lease en mere miljøvenlig bil og om det er anderledes at lease en el/hybrid/plug-in bil? Det vil vi forsøge at give dig et svar på, så du kan blive bedre klædt på i leasing af elbil. Finder du ikke svar på dit spørgsmål, så tøv ikke med at kontakte os – vi ved at der kan være variationer i biler og behov.
Afgiften på elbiler og hybridbiler tager udgangspunkt i samme beregningsmetode som de almindelige regler for personbiler, dog gives der en række ekstra rabatter og fradrag ved el og hybridbiler. Ved elbiler og plug-in-hybridbiler gives der dog et særligt fradrag i den afgiftspligtige værdi (inden registreringsafgiften beregnes) på 1.300 kr. pr. KWh batterikapacitet, dog max op til 45 kWh. Fradraget nedskrives årligt og udgør 900 kr. i 2023, 500 kr. i 2024, hvorefter det bortfalder fra og med 2025.
Registreringsafgiften beregnes ud fra følgende kriterier:
Registreringsafgiften fratrækkes herefter et bundfradrag på kr. 21.900 gældende for alle personbiler. Elbiler får yderligere en særlig rabat på registreringsafgiften, som i 2022 betyder at der kun skal betales 40% af den beregnede registreringsafgift, dette beløb løber frem til 2025, hvorefter afgiften indfases løbende.
Ud over ovenstående bundfradrag og rabat i registreringsafgiften, får elbiler et yderligere bundfradrag, som udgør kr. 167.500 i 2022. Dette beløb reduceres årligt frem mod år 2025. Efter fradrag af dette bundfradrag har man den totale registreringsafgift.
Du kan læse mere omkring afgift, tillæg for Co2-udledning og bundfradrag på SKATS hjemmeside.
Gå til SKAT
Det kan bedst betale sig at lease elbiler over kr. 500.000. Det skyldes, at afgiften er større og der kan derfor opnås en større besparelse. Elbiler får et stort fradrag i registreringsafgiften, og der pålægges dermed først registreringsafgift på elbiler med en stålværdi op mod kr. 500.000 (stålværdien er bilens værdi uden moms og afgift). Leasing af elbiler er derfor mere attraktivt på biler fra denne prisgruppe. Ved leasing af elbil opnås samme fordele som ved leasing af øvrige biler, f.eks. større fleksibilitet, mindre kapitalbinding samt afskrivning kun på bilens stålværdi altså ekskl. moms og afgift.
Læs bl.a. også mere omkring leasing kontra køb og fordele ved leasing. Læs mere her.
Hybridbiler får også et fradrag i registreringsafgiften, og derfor er fordelen ved at lease hybridbiler større jo dyrere bilen er - dvs. jo større afgiften er, jo større besparelse kan der opnås. Som udgangspunkt kan det bedst betale sig at lease hybridbiler med en stålværdi på mere end ca. kr. 200.000 (stålværdien er bilens værdi uden moms og afgift). Ved leasing af hybridbil opnås samme fordele som ved leasing af øvrige biler, f.eks. større fleksibilitet samt mindre kapitalbinding, da du betaler maksimalt 30% af bilens pris samt en løbende leasingydelse – resten finansieres af leasingselskabet.
Læs mere omkring fordele ved leasing kontra køb af bil. Læs her
Fradraget i registreringsafgiften på hybrider reguleres dog årligt nedad frem mod år 2035 og det bliver mere og mere attraktivt at lease hybridbiler i takt med at afgiften stiger.
Restværdien fastsættes på præcis samme måde, som ved øvrige biler. Det er en vurdering af bilens forventede værdi om eks. 1 år frem, hvor der tages kørselsbehov/slid med i betragning. Herfter tjekkes bilmarkedet for biler i samme kategori. Restværdien er den værdi, som køretøjet nedskrives til over leasingperioden, altså det som bilen forventes at koste efter udløb af leasingperioden. Det er vigtigt, at denne restværdi afspejler bilens reelle markedsværdi efter endt leasing. Sættes restværdien for højt i forhold til hvad markedet afspejler, vil du som leasingtager få en ekstraomkostning på differencen mellem markedsværdien af bilen og restværdien i leasingkontrakten. Global Car Leasing har leaset biler i mange år - siden leasings opstart og har derfor stor erfaring med fastsættelse af værdi og gør meget ud af at sætte en realistisk restværdi.
Nej, din leasingaftale er ikke anderledes. Aftalen vil blive sammensat på præcis samme måde, som ved leasing af øvrige biler.
Nej, din leasingaftale er ikke anderledes. Aftalen vil blive sammensat på præcis samme måde, som ved leasing af øvrige biler.
Vi har ikke erfaring med om det er sværere, at sælge en elbil fremfor øvrige biler. Generelt er det vores erfaring at det er lettere at sælge en leaset bil fremfor købt bil. Det skyldes, at der ikke er betalt 150% i fuld registreringsafgift og på flere biler er der oftest heller ikke pålagt moms. Det gør bilen mere attraktivt for bl.a. forhandlere, da den er billigere er tage ind og sætte på lager.
Efter endt leasingperiode skal du selv anvise en køber til bilen, eller alternativt sælge den via en forhandler – præcis som du skulle hvis bilen var købt med fuld afgift.
Alle udgifter på splitleasingaftalen, splittes mellem privat og erhverv i forhold til de faktiske kørte kilometer i leasingperioden. Dette gælder elforbruget, såvel som øvrige omkostninger, så som førstegangsbetaling, afskrivning, leasingydelsen, forsikring, grøn ejerafgift, værkstedsregninger mv. Der fremsendes månedligt en faktura til henholdsvis privat og erhverv med fordelingen af alle udgifter ud fra de faktiske kørte kilometer, dette gælder ligeledes regulering af førstegangsydelsen.
Har du firmabil og ladestander ved din bopæl til bilen, skal du være opmærksom på, at standeren kun må bruges til firmabilen – præcis som med et benzinkort udstedt af din virksomhed. -Afregning af forbruget på ladestanderen sker direkte til leasingselskabet.
Der findes flere forskellige typer af biler på vejen mod den grønne omstilling, og som et alternativ til biler med en traditionel forbrændingsmotor.
I en elbil er den traditionelle forbrændingsmotor skiftet ud med en elmotor, og bilen kører dermed udelukkende på el. Batteriet skal oplades fra en ladestation eller en privat ladeboks. Der er efterhånden monteret ladestationer hos de fleste almindelige tankstationer, hvilket gør det lettere tilgængeligt at få strøm flere steder på turen.
Skulle du have ønsket om en elbil, er det også muligt at få monteret en ladeboks ved hjemmet, således bilen kan oplades over natten og være klar til brug næste dags morgen.
Det er batteritypen som er afgørende for, hvor langt den enkelte bil kan køre på en opladning.
Læs mere
Et alternativ til elbilen er en plug-in-hybrid, den er udstyret med både en traditionel forbrændingsmotor samt en elmotor. En plug-in-hybrid bil kaldes også PHEV. EN PHEV-bil oplades i forbindelse med kørslen, men kan også oplades ved ladestationer eller ladebokse.
En anden type hybrid bil er MHEV, den har ligeledes en kombineret el- og forbrændingsmotor, men har et mindre batteri end plug-in-hybriden, den kræver til gengæld ingen opladning, da elmotoren udelukkende oplades ved brug af forbrændingsmotoren. Hybridbilens batteri oplades når bilen kører og bremser. Elmotoren er med til at forbedre brændstofforbruget, og fungerer især godt ved kørsel med meget ”start-stop”. Den kører typisk ikke så langt på el ad gangen.
Hybridbilen kan være et godt skridt på vejen mod et mere miljøvenligt køretøj, hvis du ikke helt er klar på at vælge ren elbil.