Splitleasing eller dele-leasing er en leasingform, hvor alle omkostninger ved aftalen deles/splittes mellem privat og erhverv. Ved at splitte omkostningerne betaler hver part kun for de omkostninger som vedr. henholdsvis den private eller erhvervsmæssige brug. Omkostningerne bliver fordelt ud fra kørselsforbruget til henholdsvis privat og erhverv. Fordelingen gælder alle omkostninger, såsom førstegangsydelsen, mdl. leasingydelse, løbende driftsomkostninger samt øvrige omkostninger. En splitleasingaftale består af 2 separate leasingkontrakter – én til brugeren af bilen (privat) og en til dennes arbejdsgiver/virksomhed (erhverv).
Det kan svare sig at splitlease, når du kører flere erhvervs kilometer end private kilometer. Som, hovedregel skal du have mere end 60% erhvervsmæssig kørsel før det kan betale sig. Bilens værdi er også afgørende for om splitleasing kan betale sig. Med splitleasing er det typisk muligt at gå en bilklasse op, da udgifterne deles mellem 2 parter.
Læs mere
Splitleasing fungerer således, at der er én bil med 2 leasingkontrakter, og hvor omkostningerne på leasingaftalen fordeles mellem de 2 parter i kontrakten i henhold til forbrug. Der udsendes to fakturaer hver måned – en til faktura til privat og en til erhverv. Hver faktura indeholder alle omkostningerne i forbindelse med leasingaftalen samt de løbende driftsomkostninger til bilen. Omkostningerne fordeles ud fra de samlede kørte kilometer, som er sket fra start af aftalen – kilometerne akkumuleres måned for måned, hvorfra omkostningerne fordeles til privat og erhverv i henhold hertil.
Derudover er der de øvrige fordele ved flexleasing:
Læs mere
Hvad angår ulemper omkring splitleasing, kommer det meget an på temperament og struktur. I og med at SKAT har særlig fokus på splitleasing og især erhvervskørslen, kræver det løbende registrering og dokumentation af al kørsel, privat og erhverv. Det gør, at splitleasing kræver en struktureret og kontinuerlig kørselshistorik, hvilket er meget individuelt om den enkelte anser denne administration for krævende.
Fordelingen af omkostningerne foretages ud fra de akkumulerede kilometerne for ikke, at enten privat eller erhverv kan blive hårdt ramt af en måned med høje omkostninger. Dvs. at der ikke kan spekuleres i at reparationsomkostningerne til bilen udføres i en måned, hvor der f.eks. er kørt meget erhvervsmæssig kørsel.
De omkostninger som fordeles er:
Af disse omkostninger er følgende variable eller faste:
Variabel: Fast:
Førstegangsbetalingen
Månedlig leasingydelse
Løbende driftsomkostninger
Øvrige omkostninger
Ovenstående omkostninger fordeles hver måned ud fra de akkumulerede kørte kilometer.
Læs mere
ALLE omkostninger i forbindelse med splitleasingaftalen faktureres til og betales af leasingselskabet. Således sikres at alle omkostninger til bilen bliver medregnet og korrekt fordelt mellem privat og erhverv på den månedlige faktura.
Skulle du få et udlæg på en driftsudgift på bilen, er det VIGTIGT, at kvitteringen straks sendes til leasingselskabet. Herefter refunderes beløbet og omkostningen tages med i den månedlige fakturering. Udlægget kan ikke modregnes i den månedlige faktura.
Ved hjælp af en godkendt GPS-overvågningsenhed trackes alle kørte kilometer, og i den medfølgende elektroniske kørebog angives, om det er privat eller erhvervskørsel. Ved erhvervskørsel angives anledning samt formål med kørslen. Månedsvis opgøres det samlede antal kilometer for privat og erhverv. Kørslen registreres via app eller webportal, hvor der nemt skiftes mellem privat og erhverv*. Systemet gemmer selv dine kørte kilometer og genererer automatisk en kørebog ud fra dine data, som kan bruges som dokumentation for SKAT. Du skal altid selv aktivt registrere hvorvidt kørslen er privat eller erhverv. Derudover er det særligt vigtigt, i forhold til SKAT, at dokumentere formålet med erhvervskørslen, ligesom ved almindelig kørebog. Dokumentationen skal være detaljeret, da SKAT har særligt fokus på formålet med et evt. kundemøde samt deltagerne i mødet.
*Dette afhænger af type af elektronisk kørebog.
Udgangspunktet for splitleasing er, at kørsel direkte mellem hjem og arbejde altid vil være privat. Kørslen ud til en kunde er erhverv (dog er der en 60 dages regel som der skal tages højde for). Eks. Køres der hjemmefra og direkte ud til en kunde vil turen anses for at være erhverv. Dog er der en 60 dages regel som siger, at såfremt vedkommende kører ud til den samme kunde mere end 60 dage på 1 år, så vil kunden anses som et fast arbejdssted og dermed bliver turen privat, da det anses som kørsel mellem skiftende arbejdssteder.
Tages der et møde hos en kunde på vej hjem fra arbejde, vil kørslen ud til kunden være erhverv – og det samme gælder turen fra kunden og hjem. Dog gælder 60 dages regel også her.
Kørsel til værksted er ikke defineret med hverken privat eller erhvervskørsel, men eftersom SKAT er meget strikse i deres vurderinger i opfyldelse af betingelserne for splitleasing anbefales det, at ved den mindste tvivl at registrere det som privat kørsel. Konsekvenserne er for store, såfremt SKAT tilsidesætter kørebogen. Det er langt bedre at betale de "få" ekstra kilometer privat end at løbe risikoen og derved blive beskattet af fri bil. Netop dette område foreligger der på nuværende tidspunkt ingen domme eller afgørelser, som tager stilling til ovenstående og området er ikke lovreguleret. Derfor anbefales det at registrere dette som privat kørsel.
Vi har skitseret eksemplet og har anført om de øvrige ture er privat eller erhverv.
Læs mere
Ved splitleasing er det et krav, at der føres en kørebog og at denne holdes ajour. Alle ture skal registreres med formål, hvor der er kørt fra og til, samt kilometer ved start og slut, hvilket er et krav fra SKAT. Private ture angives dog kun med formålet ”privat”, hvor erhvervskørsel skal dokumenteres i detaljer med formålet med kundemødet samt deltagere på mødet. Alle data registreres i en elektronisk kørebog, som kan tilgås via app eller webportal*. Systemet gemmer dine kørte kilometer, og genererer automatisk en kørebog ud fra dine data, du skal dog selv angive om kørslen er privat eller erhverv, samt formålet.
Den udførlige kørebog videregives ikke til dit leasingselskab, vi behøver kun de akkumulerede kørte kilometer for måneden samt fordelingen mellem privat og erhverv. Kørebogen skal gemmes som dokumentation for dine ture, og skal ved kontrakt fra SKAT kunne forevises.
*Dette afhænger af type af elektronisk kørebog.
Læs mere
Omkostningerne fordeles ud fra hvor meget der er kørt henholdsvis privat og erhverv. Inden opstart af kontrakten aftales en fordeling af omkostningerne mellem erhverv og privat ud fra det forventede kørselsmønster. Det kan fx. være 70 % kørsel erhverv eller 700 km. Privat forventes kørslen af være 30 % privat eller 300 km.
Efter 1. kørte måned skal udgifterne nu fordeles. Har kørslen været 70/30, så bliver erhverv faktureret for 70% af udgifterne og privat 30%. Har kørslen ikke været som estimeret ved indgåelse af kontrakten, så skal fordelingen justeres. Har kørslen eks. været 60/40 til erhverv og privat, så skal erhverv have 10 % tilbage i for meget betalt og privat skal betale 10 % mere, da der i starten af aftalen var sat et estimat på 70/30.
Ved 3. kørte måned bliver de kørte kilometer nu akkumuleret og det forsætter i hele leasingperioden.
Overvejer du splitleasing, men ønsker et overblik over omkostningerne, så tøv ikke med at kontakte os.