Der er mange, som vælger at kigge udover den danske grænse i deres søgen efter en bil. Specielt bliver der handlet mange biler i Tyskland. Dette er bl.a. på grund af det store udvalg af biler og ofte har bilerne også meget udstyr, da biler er billigere i Tyskland.
Køb af bil i Tyskland er en tillidssag og gennem vores mange år i markedet har vi oplevet, at det for den uerfarne køber kan resultere i unødvendige overraskelser. Vores afdeling, Global Car Trading i Flensborg, køber og sælger biler dagligt i Tyskland. De kender til alle faldgruberne, og hvor du skal være opmærksom. Nedenstående deler vi ud af vores ekspertise og giver gode råd om det, som du skal være særlig opmærksom på både før køb og efter.
Global Car Trading kan også assistere dig gennem købet. Vi tilbyder 3 forskellige hjemtagelsespakker afhængig af, hvor meget du selv ønsker at være involveret i processen. Se vores pakker her.
Overvejer du at købe/importere en brugt bil i Tyskland, er et godt råd at overveje behov og derefter få et overblik over prisniveau i Danmark - inden du tager til Tyskland og kigger på bil.
Læs mere
Udstyret i den nye bil kan være et springende punkt. På www.mobile.de er det muligt at tilvælge et bredt udvalg af ekstraudstyr. Herefter er det nemmere at sortere i det store udvalg af biler til salg og konkret søge efter den ønskede bil. Du er også meget velkommen til at finde inspiration i de biler, som vi har til salg i kommission lige nu. Salgsbiler.
Vi ved, af erfaring, at køb af bil i Tyskland kan virke uoverskueligt. Vi tilbyder derfor vores ekspertise, og med vores mange års erfaring vi være dig behjælpelig. Vores afdeling, Global Car Trading, hører til i Flensborg og har både dansk- og tysktalende personale. Global Car Trading har stor indsigt i import af biler, og har et godt netværk af samarbejdspartnere. Det sikrer et uproblematisk køb og unødvendige overraskelser.
Hos Global Car Group hjælper vi dagligt kunder med import af bil fra Tyskland og mange andre lande. Vi har derfor et godt kendskab til forhandlere og tendenser på det europæiske brugtbilsmarked. Vi har i den forbindelse udviklet en gennemgangsrapport med 110 tjekpunkter. Det sikre, at du får præcis den bil, som du er blevet lovet af forhandleren.
På vores hjemmeside, Global Car Trading, kan du læse mere om import af bil og hvordan vi kan hjælpe dig. Vi har flere løsninger alt efter hvor meget du selv ønsker at være involveret.
Ønsker du selv at stå for import af bilen, har vi samlet en række gode råd og forhold, som du skal være opmærksom på. Se her hvad du særligt skal være opmærksom på.
Ved import af bil fra Tyskland er det vigtigt at bilens papirer kontrolleres - især registreringsattesten og COC-certifikatet, som også er det der kaldes bilens ”dåbsattest”. Sælgeren af bilen skal, som udgangspunkt, være identisk med navnet på registreringsattesten. Der er dog undtagelser, som fx hvis en bil sælges via en forhandler. Her må der spørges ind til eventuelt bevis for ejerskab. Inden bilen hentes i Tyskland, skal du sikre dig en kopi af den originale registreringsattest. Denne består af ”Zulassungsbescheinigung Teil I”, også kaldt ”Fahrzeugschein” og ”Zulassungsbescheinigung Teil II”, også kaldt ”Fahrzeugbrief”. Tjek at data på dokumenterne stemmer overens med bilen, herunder stelnummer.
Vi anbefaler, at bilens originale ”dåbsattest”, COC-certifikatet, altid følger med ved køb. Dette gælder for biler købt i udlandet. Dokumentet er uundværligt, når biler skal importeres til Danmark og vigtigt, såfremt bilen senere hen skal eksporteres til ny køber i udlandet.
Søg for at tjekke, at såfremt der foreligger et servicehæfte, at dette er stemplet i forhold til bilens kørte kilometer. Der skal være sammenhæng mellem stemplernes dato og antal kørte kilometer.
Er der foretaget reparationer på bilen eller ændringer, bør der foreligge dokumentation. Ujævne overgange ved døre, motorhjelm, bagklap og skærme bør vække mistanke. Er der spor af malerarbejde som farvetåge, "appelsinskal" eller farveforskelle, bør bilen kontrolleres af et autoriseret værksted. Den bedste løsning vil være Dekra (i Tyskland). Dekra har mulighed for at lave en detaljeret rapport på bilen. Spørg også sælger omkring bilens historik.
Har bilen uoriginalt tilbehør eller ekstraudstyr, skal dette som regel være registreret i registreringspapirerne, og der skal som minimum foreligge en generel driftstilladelse (ABE).
Tjek bilen i skarpt lys. Kig efter ridser og buler fra en skrå vinkel og kig langs bilen efter små eller store buler.
Rust er ikke længere et stort problem på nyere biler, men kontrollér dog altid dørkarme, motorhjelm og bagklap samt skærme, undervogn og udstødning.
Vær opmærksom på detaljerne og brug tilstrækkelig tid herpå. Undersøg lygteglas for- og bag, udvendig belysning, interiør, motor- og bagagerum samt taget, hvis der er tale om en cabriolet. Er der et forholdsvist stort slid?
Læs mere
Hvordan er tilstanden på komponenter såsom batteriet? Tjek olie, vand og syreniveau. Findes der spor af en nylig udført vedligeholdelse eller reparation?
Vær opmærksom på ujævne eller usædvanlige motorlyde. Tomgangshastigheden skal være konstant.
Uanset om du importerer din bil fra Tyskland eller køber din brugte bil i Danmark, er en prøvekørsel vigtig. En prøvekørsel bør tilbydes uopfordret. Tag en passager med og brug tilstrækkelig tid. Kør om muligt en kendt rute og afprøv forskellige kørselssituationer, by, landevej samt motorvej.
Før du kører skal du være opmærksom på motortemperatur og -støj. Sluk for radioen ved prøvekørslen og læg mærke til om der kommer mislyde fra motor, bagtøj og dæk. Husk at sikre dig, at bilen er forsikret ved prøvekørslen, og om der i givet fald er en selvrisiko.
Det er altid en god ide at få aftalen på skrift, da det er din dokumentation på handlen og dokumentation, hvis ikke bilen lever op til det aftalte.
Handles der bil i Tyskland som virksomhed og med momsaftræk, er det vigtigt at være opmærksom på følgende. I det øjeblik den tyske forhandler er betalt kan det risikeres, at forhandleren beholder den tyske moms, som depositum indtil bilen er dokumenteret i Danmark. Vores erfaring viser, at nogle forhandlere kan være længe om at tilbagebetale dette depositum – og i værste tilfælde ikke vælger at returnere pengene. Dette kan resultere i ekstra omkostninger til eventuel advokat for at udrede pengene.
Forsigtighed tilrådes, hvad enten det omhandler kontant betaling, bankoverførsel eller betaling via "Western Union". Den bedste betalingsmåde er en straks overførsel af egen bank i det øjeblik at bilen, alle nøgler og dokumenter er kontrolleret. Dette kan normalt effektueres i løbet af et par timer. På denne måde vil hverken du eller sælger blive snydt. Denne betalingsmåde gør også, at det ikke er nødvendigt at medbringe en større sum i kontanter.
Inden der kan komme danske nummerplader på den bil importeret fra, skal bilens afgift beregnes. Dette sker hos SKAT i Danmark, og svar tiden ca. 4 uger. Når opgørelsen er modtaget fra SKAT, kan bilen indregistreres hos det nærmeste danske motorkontor. Der ligger motorkontor i Aalborg, Aarhus, Odense og Høje Taastrup.
Afgiften betales ved afhentningen af nummerpladerne.
Såfremt du ikke er ejer af bilen, men blot afhenter nummerpladerne, skal der også medbringes en fuldmagt fra ejeren af bilen.
Ved import af bil fra udlandet er der flere punkter, hvor du skal være opmærksom. Bl.a. betaling og diverse dokumenter. Vi kan ikke give ét godt råd, da der er flere. Derfor har vi lavet en guide, som kan hjælpe dig med alt lige fra research af ny bil til hjemtagelsen. Har du et spørgsmål, som du ikke finder svar på her eller er du i tvivl, om det er det rigtige for dig, så er du altid velkommen til at kontakte os.
Der er flere forskellige transportselskaber, som er specialiseret i transport af biler. Hos vores afdeling i Flensborg, Global Car Trading, hjælper vi kunder med hjemtransport af deres nye bil. Vi har faciliteter i vores showroom, hvor din bil kan stå i sikre omgivelser indtil den evt. skal transporteres hjem til Danmark.
Kontakt Global Car Trading og hør nærmere eller se vores pakker for hjælp med hjemtagelse af bil.